خانه / رتبه بندی الکسا

رتبه بندی الکسا

5/5 - (2 امتیاز)
رتبه بندی الکسا
5/5 - (2 امتیاز)

علاقه به رتبه بندی بالا همیشه در بین ما وجود داشته است، قسمتی از این تمایل به میل ذاتی انسان ها در رقابت با یکدیگر ریشه دارد اما بخشی دیگر نیز به دلیل مقایسه و تشخیص ضعف ها و قوت هاست.

دنیای آنلاین فضای گسترده ای را در اختیار فعالان دیجیتال قرار داده است تا بتوانند به روش‌های متفاوت خود را با یکدیگر مقایسه کرده و در رتبه بندی ها شرکت کنند.

یک نمونه از ابزارهای پرکاربرد رتبه بندی؛ سرویسی است که وب سایت الکسا ارائه داده است، لازم به ذکر است که این وب سایت متعلق به شرکت آمازون می باشد.

بی شک افراد زیادی هستند که در مورد رنک الکسا یا رتبه الکسای وب سایت خود صحبت می کنند. بخصوص افرادی که با سئو و دیجیتال مارکتینگ درگیر هستند، آن را به عنوان یکی از شاخص های عملکردی برای وب سایت خود در نظر می گیرند.

 

مطلب پیشنهادی : دیجیتال مارکتینگ و اهمیت آن در افزایش فروش و برندینگ (digital marketing)

 

پیشینه الکسا

پیشینه الکسا

 

در آغاز؛ شرکت الکسا یک نوار ابزار پرکاربرد عرضه کرد که بر روی مرورگر اینترنت نصب میشد و در آن زمان یک ابزار حرفه‌ای به حساب می آمد، این نوار ابزار این بود که بر اساس وب سایت هایی که مورد بازدید قرار می‌دادیم وب سایت های دیگری را به ما پیشنهاد میداد البته شامل اطلاعات دیگری مانند تعداد لینک های مرتبط به وب سایت و صفحات وب سایت نیز بود که بعدها اطلاعاتی مانند رتبه روی همین نوار ابزار ارائه شد.

همچنین الکسا برای مدیران وب سایت ها امکانات رایگان فراوانی مانند لینک های ورودی، تعداد صفحات بازدید هر کاربر و میانگین زمان حضور و نمایش تعداد بازدیدکنندگان نیز ارائه داده است.

الکسا برای موارد ذکر شده نمودار هایی با بازه زمانی یک روزه تا دو ساله ارائه می دهد که با استفاده از آن می‌توان به بررسی دقیق و آنالیز سریع وب سایت پرداخت.

 

مطلب مرتبط : معرفی ۱۵ ابزار محبوب و رایگان برای سئوی سایت

 

خدمات اصلی وب سایت الکسا را می توان به پنج دسته تقسیم بندی کرد:

خدمات اصلی وب سایت الکسا

الکسا در سال ۲۰۰۹ اعلام کرد که قصد دارد بصورت تخصصی و قوی تر بر روی رتبه بندی و تحلیل وب سایت ها کار کند.

۱ ) وبگاه های برتر:

این قسمت شامل نمایش وب‌گاه‌های پربازدید می باشد که برای نمایش آن از سه فیلتر کشوری _ جهانی _ و بر اساس موضوعات خاص استفاده می شود.

۲ ) مشخصات وب سایت:

الکسا طیف گسترده‌ای از داده های دقیق را برای هر وب سایت دارا است و آنها را نمایش می دهد، و این بخش بسیار پرکاربرد می باشد.

۳ ) ‏واتز هات whats hot:

این قسمت قابلیت به روز رسانی بسیار سریع دارد و شامل صفحات معروف اینترنت می باشد که در هر ۵ دقیقه به روز می شوند.

۴ )نوار ابزار الکسا:

این نوار ابزار تمامی خدمات وب سایت الکسا را به سهولت در اختیار کاربر می گذارد، که بسیار شناخته شده می باشد.

۵ ) برای دارندگان وب سایت:

این قسمت برای ویرایش و یا وارد کردن داده‌های وبگاه برای هر صاحب وبگاه می باشد و مهمترین قسمت آن رتبه بندی وبگاه ها بر پایه ی میزان بازدید آن است.

 

مطلب مرتبط: ابزار SEMrush چیست و چگونه برای ارتقاء سئوی سایت از آن استفاده کنیم؟

 

رتبه الکسا نشان دهنده چه چیزی می باشد؟

رتبه الکسا نشان دهنده چه چیزی می باشد؟

الکسا در وب سایت خود اعلام کرده است که رتبه وب سایت ها بر پایه ی تعداد بازدید کننده ها و میانگین تعداد صفحاتی که هر کاربر در وب سایت بازدید کرده محاسبه می شود. البته در گزارش های خود موارد دیگری مانند مدت زمان حضور هر کاربر در وب سایت و نرخ بانس ریت ارائه می‌شود. اما این پارامترها در رتبه بندی وب سایت ها استفاده نمی شود.

 

مطلب پیشنهادی : نرخ پرش کاربر یا بانس ریت چیست و چگونه باید کاربر را در سایت نگهداریم؟ (bounce rate)

 

واژه بانس به معنی برخورد با مانع و بازگشت سریع می باشد، به عنوان مثال وقتی یک مشتری از در مغازه وارد می‌شود و کالاها و ویترین را نگاه می کند و بدون هیچ گونه صحبت و تعاملی با فروشنده از مغازه خارج می شود عمل بانس رخ داده است.

 

رابطه رتبه بندی الکسا با ترافیک ناشی از موتور های جست و جو:

به طور کلی به آسانی نمی توان هم چنین رابطه ای را تعریف کرد اما قابل ذکر است که هرچقدر وب سایت شما بهتر باشد ترافیک وب سایت شما نیز افزایش می یابد. این مسئله رتبه شما در الکسا را نیز بهتر می کند .

 

مطلب مرتبط: ابزارهای دیجیتال مارکتینگ (۵۲ ابزار پرکاربرد)

 

الکسا چگونه وب سایت ها را رتبه بندی می کند؟!

رتبه بندی توسط الکسا

الکسا رتبه بندی وب سایت ها را بر پایه نمونه گیری از میلیون ها کاربر برای اینترنت به دست می‌آورد. از زمان بنیانگذاری الکسا تاکنون این نمونه گیری آماری در حال تغییر و تحول بوده است و تا الان نیز ادامه دارد. شاید شما هم جمله “رتبه الکسا که مهم نیست” را شنیده باشید یا حداقل اگر با دیجیتال مارکتینگ و تولید محتوا درگیر باشید این جمله را یک بار به دیگران بیان کرده باشید یا شنیده باشید. دلیل اینکه برای رتبه‌بندی الکسا چنین جمله هایی گفته می‌شود ریشه در دوره‌ای دارد که همه داده‌های الکسا از نوار ابزار آن به دست می آمد.

این روش یک اشکال بسیار بزرگ داشت و آن هم این بود که تنها افرادی این تولبار را نصب میکردند که خودشان نیز در حوزه مدیریت وب سایت و دیجیتال مارکتینگ فعالیت داشتند. البته کاربرانی هم بودند که از روی علاقه یا کنجکاوی نصب می‌کردند اما تعدادشان بسیار کم بود و اکثریت جامعه تمایلی به نصب این نوار ابزار نداشتند به همین دلیل نمونه آماری الکسا به یک جامعه آماری خاص و بسیار کوچک محدود می‌شد، پس نمی توان این آمار را به عموم مردم جامعه تعمیم داد.

پس از آن الکسا سعی کرد که نمونه آماری وب سایتش را با جمع‌آوری اطلاعاتی از حدود ۲۵ هزار نوار ابزار _ افزونه و پلاگین بالا ببرد.

رتبه ی هر وب سایت در الکسا بر پایه میانگین بازدید کننده و مقدار بازدید صفحه طی سه ماه گذشته محاسبه می شود .

منظور از بازدید صفحه درخواست مخاطبین برای بازدید از یک وب سایت است.

و منظور از بازدید کننده مقدار کل مخاطبینی است که در نمونه آماری الکسا در یک روز از یک سایت مشخص بازدید می کنند.

لازم به ذکر است که اگر هر مخاطب در یک روز چند بار مثال صد بار از یک وب سایت دیدن کند فقط یک بازدید ثبت می شود و رتبه بندی در وب سایت به صورت روزانه به روز رسانی می شود.

 

مطلب مرتبط: ۵ نکته SEO : افزایش رتبه سایت در کمتر از یک ساعت

 

تقلب در رتبه الکسا

توجه به اینکه مدیران وب سایت ها برای تبلیغ وب سایت و محصولات و برند خود از آمار الکسا و رتبه بندی الکسا استفاده می کنند. برخی از وب سایت ها در چند سال گذشته روش های دروغینی را برای افزایش رتبه الکسا به وجود آورده‌اند یکی از این روشها روش پاپ آپ می باشد که از رتبه سایت مبدا کاهش می دهد و در ادامه رتبه وب سایت تبلیغ شده را به شکل کاذب بهتر میکند و بهبود می بخشد.

آیا رتبه الکسا واقعا اهمیت دارد و واقعاً قابل اعتماد است؟؟

آیا رتبه الکسا قابل اعتماد است؟

می توان گفت که برتر بودن یک وب سایت را نمی توان با دو شاخص محاسبه کرد و با یک عدد نشان داد اما در حال حاضر رتبه الکسا تخمین بسیار خوبی می باشد البته که از نظر ما اهمیت چندانی ندارد. برای مقایسه بهتر وب سایت ها بهتر است آنها را با وب سایت های رقبا که از لحاظ خدمات و محصول مشابه هستند مقایسه کنیم در این مقایسه هم میزان ترافیک و میانگین بازدیدکننده معیار کافی نیست.

باید گفت که هر جامعه و نمونه آماری مشکلات و ضعف‌هایی دارد الکسا در زمینه رتبه بندی کاملا صحیح و دقیق نمی باشد و در تمام صفحات خود اعلام کرده است که این رتبه تخمینی از پرطرفدار بودن سایت ها می باشد.

در ضمینه ی میانگین نوسانِ وب‌سایت‌ها؛ خود الکسا می‌گوید که این رتبه بندی برای وب‌سایت‌هایی که بازدید کمی دارند تخمین دقیقی نیست و نوسان بیشتری دارد. به طور کلی رتبه بندی وب سایت هایی که بازدید آنها کمتر از ۱۰۰۰ مخاطب در ماه می باشد، برای الکسا مشکل می‌باشد و صحت کمتری نیز برخوردار است هر چه یک وب سایت به رتبه یک نزدیک تر است، داده های آن از صحت و اعتبار و دقت بیشتری نیز برخوردارند.

 

مطلب مرتبط: طراحی سایت شرکتی

 

اهمیت الکسا برای کدام گروه هایی مهم تر است؟

همانطور که ذکر شد کم کردن رتبه وب سایت در الکسا در سه حالت امکان دارد که برای شما مهم باشد:

ادعای شما برای اینکه در مقایسه با رقبا مخاطب و کاربران بیشتری دارید.

در صورتی که شما بخواهید در وب سایت تان فضای تبلیغاتی در نظر داشته باشید مهم ترین معیار برای شما رنک الکسا خواهد بود.

اینکه شما بخواهید در برخورد اول وقتی کاربری با وب سایت شما آشنا می‌شود وب سایت تان را معتبر تر فرض کند.

البته باید بگوییم که روش هایی برای کاهش سریع رتبه الکسا روی وب سایت وجود دارد و این روش ها بسیار سریع عمل می کند اما به طور عمده همانطور که کاهش رتبه با سرعت انجام می شود بازگشت به سطح قبلی هم به همان شکل انجام می پذیرد

اگر این مقاله برای شما مفید بود لطفاً به آن ستاره بدهید

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک گذاری در telegram
تلگرام
اشتراک گذاری در whatsapp
واتس آپ
اشتراک گذاری در facebook
فیس بوک
اشتراک گذاری در linkedin
لینکدین
اشتراک گذاری در twitter
تـوئیـتر
ساخت سایت خبری
طراحی سایت

طراحی سایت خبری

عصر حاضر دنیای خبر و اطلاعات بوده و آگاهی از اخبار و رویدادها برای آحاد جامعه از اولویت های مهم بشمار می آید در نتیجه

ادامه مطلب »
طراحی سایت دیوار
وبلاگ

طراحی سایت دیوار

به جرات میتوان گفت اپلیکیشن و سایت دیوار، جزو ۵ برنامه محبوب، کاربردی و پُر دانلود در میان مردم ایران می باشد. در سال ۱۳۹۲

ادامه مطلب »

۲ پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس بگیرید : 02133720934